- Bahagian 2
DIMENSI DAN SPESIFIKASI
Saya sediakan jadual demensi dan spesifikasi seperti yang di berikan oleh sukhoi.org. sistem avionik tidak saya paparkan disini tetapi diletak di bawah tajuk AVIONIK, SISTEM RADAR, EW, NAVIGASI & KOMUNIKASI
Takeoff weight: - normal (including rockets 2xR-27R1 + 2xR-73E, 5270 kg fuel), kg 24,900* - Maximum landing weight, (kg) : 23,600
Max landing weight, (kg) : 30,000
Maximum internal fuel, (kg) : 9,640
Normal internal fuel, (kg) : 5,270
Maximum ordnance, (kg) : 8,000
Service ceiling (without external ordnance and stores), (km) : 17.3
Maximum flight speed at sea level (without external ordnance and stores), km/h : 1,350
Max Mach (without external ordnance and stores) : 2.00 (1.9**)
G-limit (operational) : 9
Maximum flight range (with rockets 2xR-27R1, 2xR-73E launched at half distance):
- at sea level, (km) : 1,270
- at height, (km) : 3,000
- with one refuelling (at 1.500 kg fuel remaining), (km) : 5,200
- with two refuellings in flight, (km) : 8,000
Maximum airborne time (pilot-dependent), (hours) : 10
Takeoff run at normal takeoff weight, (m) : 550
Landing run at normal landing weight (with braking parachute), (m) : 750
Aeroplane dimensions:
- length, (m) : 21.9
- wingspan, (m) : 14.7
- height, (m) :6.4
Powerplant
Number and type of engines
2 x Saturn AL-31FP Thrust in afterburner, kgf 12,500 -2 %
Limits
Aircraft limit:
- SLL, (hours) : 3,000
- to first overhaul, (hours) : 1,500
- service life, (years) : 25
Engine and outboard accessory-gearbox life:
- to first overhaul, (hours) : 500
- service life limit, (hours) : 1,500
* bergantung kepada kehendak pelanggan. Umumnya, semua jenis persenjataan Rusia boleh dimuatkan cuma rujuk inventori TUDM yang mana boleh diperolehi.
**With canard surfaces installed
ENJIN
Enjin Saturn AL-31FP
Asalnya rekaan enjin ini bermula darii pembikinan pesawat MiG. Enjin ini buatan NPO Lyulka-Saturn dan MMPP Salyut setelah membuat upgrade TVC (Thrust Vector Control) yang tidak dimiliki MKI. Salyut menerangkan 3 fasa mengupgrde AL-31FP. Fasa 1 ialah kerja – kerja menambah kuasa tujahan dalam keadaan kering dan basah. Fasa 2 ialah kerja – kerja mengaplikasikan sistem penyejuk (cooling system) rekaan terbaru untuk turbin. Fasa 3 melihatkan tambahan 3 stage blisk technology KND-924-3 yang melonjakkan purata tekanan. Enjin ini menggunakan kawalan Fly By Wire.
Salyut dan Klimov juga sedang berusaha menyiapkan rekaan nozzle TVC generasi kedua. Enjin Saturn AL-41FP juga sedang memasuki proses pembinaan dan dimuatkan dalam SU 32.
AVIONIK, SISTEM RADAR, EW, NAVIGASI & KOMUNIKASI
Potensi pembangunan SU 30 MK. Terima kasih http://www.ausairpower.net/APA-Flanker.html
Oleh kerana instrumen – instrumen ini dalam bahasa Inggeris, lebih baik ia dikekalkan tetapi keterangan dalam Bahasa MalaysiaPHASED ARRAY RADAR
Prosessor yang dimuatkan untuk SU 30 MKM ialah samada 1 atau 2 GHz. Dengan perkembangan memory yang berkembang pesat, kebolehan radar ini boleh ditingkatkan lagi. Bahkan SU 35 yang dimuatkan memory 4 GHz memiliki keupayaan 2 kali ganda SU 30 MKM. Rujuk rajah. Dengan keupayaan radar ini, ia dapat mengesan pesawat yang memiliki ‘stealth’ yang baik.
NIIP N011M BARS phased array radar keupayaan tinggi dihasilkan oleh NIIP; direka untuk menyokong peluru berpandu aktif keluarga R-77M dan peluru berpandu separa aktif keluarga R-27. radar ini berkebolehan
· Pengimejan tektikal hemisfera ketika mengesan permukaan darat dan laut ketika penerbangan.
· Menegsan dan membuat beberapa tembakan sekaligus. Ketika mode udara – udara, ia dapat mengesan 15 sasaran dan menembak 4 sasaran sekaligus. Dalam mode udara – permukaan, ia dapat mengesan 8 sasaran dan menembak 2 sasaran sekaligus.
SU 30 MKM juga dilengkapi dengan N012 tail warning radar. Keseluruhannya, MKM delengkapi 9 sensor anti radar yang dipasang diseluruh badannya.
keupayaan radar dan zon efektif misil. Teruskan bacaan untuk mengenali misilBersambung...
Bahagian 1
Sunday, September 21, 2008
RAJAWALI TERBANG TINGGI 2
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment