Thursday, October 16, 2014

Permata (by Yuseri Yusof)

from fb Yuseri Yusof

1. Sebelum bercakap mengenai PERMATA kita kena tahu PERMATA adalah idea DS Rosmah Mansor & dicetuskan dengan penglibatan pelbagai golongan profesional seperti peguam, ahli akademik, pendidik, pegawai perubatan, pegawai polis serta pegawai kerajaan.
2. Hasil perbincangan & pemerhatian golongan profesional ini terhadap program asuhan kanak-kanak di beberapa negara maju seperti Perancis, Australia, Amerika Syarikat & New Zealand - maka tahun 2007 program perintis PERMATA diwujudkan.
3. Melalui kejayaan program perintis PERMATA tahun 2007 - PERMATA telah diperluaskan ke seluruh negara & DS Rosmah Mansor dilantik sebagai Penaung oleh mereka yang berada dalam PERMATA.
4. Pemilihan DS Rosmah Mansor adalah kerana PERMATA idea serta cetusan beliau & kedua beliau adalah isteri kepada Perdana Menteri.
5. Bahasa mudah faham andai kata Anwar Ibrahim ditabalkan sebagai PM pada 16 September lalu - pihak2 yang terlibat dalam PERMATA mungkin tidak teragak-agak melantik Wan Azizah pula sebagai Penaung haha!
6. Penaung kepada PERMATA Negara yakni DS Rosmah Mansor tiada kuasa eksekutif & tidak terlibat dalam pentadbiran kerana PERMATA ditadbir oleh Setiausaha Bahagian bertaraf Pegawai Tadbir & Pegawai Diplomatik Jusa C.
7. Program PERMATA yang diperlekehkan oleh puak pembangkang juga telah berjaya mengharumkan nama negara - malah modul pendidikan awal kanak-kanak PERMATA dijadikan contoh oleh Kazakshtan, Bangladesh & Qatar.
8. Paling penting PERMATA tidak mendidik kanak-kanak seawal usia empat tahun tentang politik kebencian apatah lagi disuntik dengan doktrin ideologi PAS sebagaimana PASTI.
Cukuplah dulu, bimbang nanti makin kecut telor Rafizi Ramli and the gang untuk sahut cabaran debat dari Rizal Mansor - khabarnya hari ni telah masuk hari KETIGA.
Aik! Takkan dengan Pegawai Tugas Khas PM pun pembangkang goyang? haha!

No comments: