March 18, 2014 at 9:53am
Rencana terbitan SINAR HARIAN dalam kolum “KHALIFAH BISNES’
bertarikh 17 Mac 2014.
Selama dua minggu berturut-turut kolum Khalifah Bisnes fokus kepada isu
meningkatkan urusan penguatkuasaan halal. Dua strategi baru dicadangkan
untuk pertimbangan penguasa halal Malaysia. Pertama, mendapatkan
kerjasama syarikat korporat menubuhkan jabatan audit halal di peringkat
syarikat masing-masing di bawah seliaan Jakim atau penguasa halal negeri. Dan
kedua, pembentukan profesion audit halal swasta di bawah kelolaan HDC dengan
memenuhi semua syarat dan kriteria yang ditetapkan pihak berkuasa halal negara
dan negeri.
Kedua-dua pembaharuan strategi ini memerlukan dokongan undang-undang
sebelum boleh dijayakan sepenuhnya. Tujuannya ialah mengatasi
kelemahan upaya di peringkat penguasa halal dengan menggunakan strategi atau
kaedah yang tidak menambah kepada beban kewangan kerajaan. Minggu ini
kolum Khalifah Bisnes fokus kepada kaedah bagaimana pengguna Muslim boleh
bersama bertindak menegakkan halal supaya tidak dipandang ringan atau
diremehkan oleh golongan pekedai atau syarikat penjual tidak
bertanggungjawab.
Halal terlalu mudah dikompromi
Setelah saya menulis mengenai isu halal, beberapa sahabat menceritakan
pengalaman masing-masing mengenai taraf halal sengaja dikompromi oleh golongan
peniaga. Salah satu yang menarik perhatian ialah bagaimana sebuah
restoran milik bukan Muslim di Kuala Lumpur mengguna strategi menipu cara
“kreatif” untuk mengatasi kelemahan bersaing tanpa sijil halal.
Dilaporkan, restoran milik non-Muslim terbabit kalah bersaing dengan
restoran di tempat sama milik operator Muslim yang jelas berjaya menarik minat
pembeli kerana memiliki sijil halal yang sah. Apa yang dilakukan kemudian
oleh pemilik non-Muslim ini ialah menukar nama restorannya dan meletakkan ayat
Basmallah di depan muka kedainya. Sahabat saya memerhatikan semua pekerja
lamanya yang terdiri daripada bukan Muslim dikekalkan. Setelah itu,
perniagaannya dilihat mendapat sambutan orang ramai, termasuk pengguna
Muslim!
Dalam kes ini, jelas sekali terdapat tindakan mengaburi mata pelanggan
Muslim bertujuan melariskan langganan. Tidak hairan jika ini mudah
dilakukan oleh peniaga dan ahli bisnes tidak bertanggungjawab bertujuan
mengambil kesempatan daripada kelemahan di peringkat penguatkuasaan halal.
Saya yakin banyak contoh lain cara helah atau tipu daya digunakan untuk
mengaburi mata pengguna Muslim. Dalam kolum sebelum ini pun telah saya
sebutkan terdapatnya premis restoran mempamir dan menggunakan logo halal
keluaran badan halal antarabangsa yang bukan autoriti halal
tempatan. Semua ini mudah terbiar berleluasa selagi pihak penguasa
halal terhad keupayaan menguatkuasa dan pengguna Muslim pula tidak memandang
berat untuk bertindak menentangnya.
Tiba masanya pengguna Muslim Malaysia menyedari hak mereka dan melihat
halal sebagai satu hak asasi yang tidak wajar sama sekali dikompromi oleh
sesiapa, terutama oleh penjual atau pemilik premis niaga rakus. Pengguna
Muslim juga tidak harus hanya mengharapkan penguasa halal mengambil tindakan
memperbaiki semua bentuk pelanggaran syarat halal tanpa bertindak sendiri
mengatasinya. Di bawah sistem pasaran bebas, sewajarnya mereka sedar
bahawa kuasa mutlak sebenarnya ada pada tangan mereka sebagai pengguna dan
mereka tidak perlu hanya menantikan atau menharapkan tindakan pihak berkuasa.
Sesungguhnya pengguna dan pembeli mempunyai tanggungjawab bersama untuk
bertindak mengatasi kompromi halal oleh penjual yang langsung tidak mahu
menghormati hak asasi pengguna Muslim tentang halal-haram. Pengguna
Muslim harus sedar pada tangan mereka terdapat kuasa atau “power”
penguatkuasaan paling berkesan. Kuasa atau “power” yang saya maksudkan
ialah kuasa “undi ringgit” di tangan setiap pengguna dan pembeli.
Perhatikan, “undi ringgit” seumpama undi politik yang boleh membawa
perubahan kuasa pemerintahan politik. “Undi ringgit” boleh digunakan
untuk membawa perubahan ekonomi, terutama dalam memperbaiki sikap negatif
penjual terhadap isu yang pengguna utamakan seperti halal-haram.
Secara kolektif, apabila dihimpunkan setiap ringgit yang dibelanjakan oleh
pembeli dan pengguna ia merupakan himpunan kuasa ekonomi yang kuat untuk diguna
dan ditujukan ke arah melindungi hak asasi dan kepentingan kelompok
pengguna.
Bina organisasi pengguna halal
Salah satu kaedah menggunakan kuasa undi ringgit dengan berkesan ialah
dengan membeli secara berkumpulan atau “group buying”. Pembelian
berkumpulan banyak diamalkan di negara maju, juga kebelakangan ini dengan
berkesan sekali di negara Republik Rakyat China, bertujuan membina organisasi
pengguna secara kolektif lagi berkesan.
Kaedah pembelian berkumpulan menghimpun kuasa ramai pembeli untuk
mendapat diskaun harga menjimatkan perbelanjaan pengguna. Kaedah ini,
yang dipanggil “tuangou” oleh pembeli China berjaya membawa penjimatan besar
setelah pengguna bersepakat untuk terlebih dahulu berunding harga diskaun
dengan pihak penjual runcit atas dasar pembelian berkuantiti besar sebagai kumpulan.
Penggunaan komputer dan sesawang website memudahkan proses menghimpun
jumlah besar pembeli, sekali pun dalam kumpulan yang tidak kenal-mengenali
antara satu dengan lain. Saya yakin kaedah sama boleh digunakan
dengan berkesan oleh pembeli Melayu-Muslim, bukan sahaja untuk mendapat diskaun
harga, malahan juga untuk mempastikan jaminan taraf halal sesuatu produk atau
khidmat di pasaran.
Saya juga berpendapat kaedah menghimpun kuasa pembelian berkumpulan atau
group buying ini boleh dikelolakan oleh organisasi seperti Persatuan Pengguna
Islam Malaysia. Selain itu, saya yakin di sini terdapat peluang bisnes
untuk dikendalikan usahawan muda Muslim yang pandai IT memangkin himpunan
pembeli untuk group buying.
Selain menjadikannya satu kaedah bisnes untuk mendapat untung, usahawan
IT Melayu terbabit dapat juga menyempurnakan fardu kifayah dalam menentukan hak
asasi halal pengguna Muslim sentiasa terjaga dan tidak dikompromi.
Di negara China didapati website pembelian berkumpulan semakin popular
dan kini menjadi antara pemain utama dalam bisnes penjual-belian atas talian
atau online shopping. Website seperti ini umumnya menawarkan
“tawaran istimewa harian” atau “deal of the day”.
Tawaran ini memberi peluang mendapat diskaun besar sebaik sahaja
sejumlah minima pembeli didapati menerusi website, melayakkan semua pembeli
menikmati diskaun yang dipersetujui terlebih awal bersama pihak peruncit atau
retailer, termasuk di gedung-gedung besar. Diskaun diperoleh menerusi
baucer yang turut dikeluarkan menerusi website.
“Buai laju-laju …”
Dalam kalangan masyarakat peniaga dan ahli bisnes canggih seperti di
Amerika, kini terdapat organisasi memanfaatkan kaedah pembelian berkumpulan
untuk faedah bisnes. Organisasi dipanggil “Group Purchasing Organisation” atau
“GPO” semakin aktif setelah masyarakat peniaga dan PKS mendapati ia bermanfaat
dan dapat menjimatkan kos besar.
Bayangkan andainya semua restoran milik Melayu-Muslim dapat bersepakat
menggunakan kaedah GPO. Bukan sahaja mereka boleh mendapatkan manfaat
penjimatan pembelian besar-besaran segala barangan kegunaan harian, malahan
mereka sekaligus akan dapat menggunakan kuasa membeli untuk menentukan pembekal
tidak bertolak ansur dalam menjamin hak asasi pengguna Muslim tentang
halal-haram produk atau khidmat yang diniagakan.
Kesimpulannya, tiba masanya masyarakat pengguna dan juga masyarakat
peniaga dan PKS Melayu-Muslim menggunakan kuasa “undi ringgit” yang ada pada
mereka untuk manfaat penjimatan, selain menjamin manfaat halal, secara tersusun
dan berorganisasi. Lebih-lebih lagi kesempatan harus diambil oleh
usahawan muda Melayu-Muslim bijak IT membina website komersil membolehkan
sistem pembelian berkelompok atau GPO dikendalikan online dan dipopularkan
dalam kalangan masyarakat, termasuk untuk manfaat bisnes.
Tiba masanya juga pembeli dan pengguna Muslim bina persepakatan dalam
semua urusan, memanfaatkan himpunan kuasa membeli antara mereka.
Perhatikan, inilah juga satu cara pengguna dan pembeli Melayu-Muslim akhirnya
dapat memenuhi salah satu seruan Islam terhadap harta kekayaan: Iaitu, supaya
harta kekayaan tidak dibiarkan berputar hanya di kalangan orang kaya sahaja
dalam masyarakat.
Tegasnya, sudah tiba masanya bangsa Melayu dan umat Islam Malaysia
mengubah maksud pantun Melayu lama: “Buai laju-laju, sampai pokok sena, beli
baju baru dari kedai sana…” Cabaran hidup di abad ke 21 dan
alaf baru menuntut pembeli dan pengguna Melayu-Muslim menggantikan pokok pantun
sejarah budaya mereka kepada pembaharuan berikut: “Buai laju-laju sampai dekat
pokok nangka; bila Melayu maju, wakaf, zakat perkasakan bangsa!”
Tan Sri Muhammad Ali Hashim Presiden
Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)
ali.bizjihad@yahoo.com
No comments:
Post a Comment