BR1M 2014: Fakta Yang Anda Perlu Tahu
Februari
27th, 2014 by Najib Razak
Bantuan
Rakyat 1Malaysia (BR1M) – sejak tahun pertama ia diperkenalkan – bertujuan
untuk memberi bantuan terus kepada rakyat dalam menangani krisis kenaikkan kos
sara hidup. Dan sekarang, sejurus selepas hampir dua bulan tirai 2014 dibuka,
akujanji BR1M 2014 dilunaskan.
Pemberian
BR1M 2014 juga jadi lebih bermakna apabila disulami dengan kejujuran yang
ditunjukkan oleh lebih 17,000 penerima BR1M sebelum ini. Mereka merupakan
individu yang telah secara sukarela memaklumkan kepada kerajaan bahawa mereka
tidak lagi layak menerima bantuan, kerana telah melepasi julat pendapatan yang
ditetapkan.
Contohnya,
saudara Nurikram Bahari dari Parit Buntar, Perak yang menerima BR1M sejak tahun
2011 sewaktu beliau masih bujang. Kini, Nurikram telah berkeluarga dan
pendapatan bulanan beliau dan isteri telahpun melebihi RM4,000 (had kelayakan
menerima BR1M). Jadi, Nurikram merasakan bantuan tersebut seharusnya diberikan
kepada mereka yang lebih memerlukan.
Saya
hargai ketelusan yang ditunjukkan oleh rakyat seperti Nurikram dan berharap
ianya dicontohi, agar bantuan jadi lebih bersasar dan tepat.
Untuk
sebilangan orang, saya akui bahawa jumlah BR1M ini tidak mencukupi. Namun bagi
saudara Foo Kok Lim dari Taman Maluri, yang merupakan salah seorang penerima
BR1M di Kampung Pandan Sabtu lepas, wang ini benar-benar membantu. Khususnya
bagi golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap atau stabil.
Kemakmuran
ekonomi yang kita capai hari ini adalah hasil yang terbit dari usahasama
kerajaan, swasta dan rakyat Malaysia. Prestasi ekonomi pada tahun lepas mencapai
jangkaan, malah ada juga yang melangkaui jangkaan. Keluaran Dalam Negara Kasar
(KDNK) Malaysia pada tahun 2013 mencatatkan pertumbuhan sebanyak 4.7 peratus.
Kadar defisit fiskal juga turun mendadak dari 6.7 peratus pada tahun 2009
kepada 3.9 peratus tahun lepas.
Inflasi
juga terkawal di paras 2.1 peratus. Dari sudut pelaburan pula, pelaburan swasta
telah meningkat dua kali ganda sejak 2009 – iaitu RM161.1 bilion untuk tahun
2013. Kita juga telah mencipta rekod baru tahun lepas: Pelaburan Langsung Asing
(FDI) mencatat rekod tertinggi dalam tempoh lima tahun, yakni pada tahap RM38.7
bilion. Momentum ini harus kita kekalkan.
Walaupun
kerajaan serius untuk mengekalkan kecemerlangan ekonomi, kebajikan rakyat
sentiasa didahulukan. BR1M diberikan atas semangat untuk membantu rakyat
menangani kenaikan kos sara hidup dengan lebih efektif. Bantuan tunai ini bukan
saja membantu golongan sasaran, ia turut membantu pertumbuhan ekonomi negara
secara keseluruhan. Jaringan kedai runcit di luar bandar turut menerima manfaat
dari bantuan tunai ini. Malah, sektor swasta juga menyaksikan perkembangan 7.7
dan 7.6 peratus, masing-masing pada tahun 2012 dan 2013.
Itu
pencapaian tahun lepas, tahun ini BR1M ditambahbaik dan ditingkatkan mutu.
Urusan pembayaran dimudahkan apabila BR1M dideposit terus ke dalam akaun
penerima. Pelunasan bayaran kali ini juga istimewa kerana ia dilindungi caruman
insurans bernilai RM50 kepada penerima isi rumah.
BR1M
2014 dipayungi skim Takaful Kumpulan Insurans Rakyat 1Malaysia (i-BR1M) yang
memberi perlindungan minimum RM1,000 untuk kematian semula jadi dan maksimum
RM30,000 sekiranya berlaku kematian akibat kemalangan, atau hilang upaya kekal.
Skim ini bakal melindungi lebih 5.9 juta penerima BR1M seluruh negara.
Langkah
menyediakan perlindungan insurans ini bertujuan membantu penerima berdepan
dengan situasi tidak diduga – sekaligus menyediakan jaringan keselamatan
kewangan untuk meringankan beban rakyat.
Ternyata
BR1M dan langkah-langkah rasionalisasi subsidi yang sedang kita laksanakan
sekarang akan memberi lebih manfaat kepada golongan berpendapatan rendah.
Justeru,
tindakan kerajaan mengurangkan subsidi petrol telah membawa lebih kesan positif
secara keseluruhan, tidak seperti yang dicanang oleh pihak pembangkang. Firma
penarafan antarabangsa Moody’s Ratings, misalnya, telah melonjakkan status
Malaysia kepada positif pada awal Februari lalu, hasil penjimatan apabila
subsidi petrol dikurangkan.
Pada
tahun 2013, kita telah membelanjakan RM24.8 bilion untuk subsidi petrol semata.
Subsidi petrol adalah subsidi pukal – di mana ia menguntungkan orang tanpa
mengira tahap pendapatan atau status kehidupan. Subsidi pukal sebenarnya
menjurus ke arah pembaziran dan ketirisan.
Sebagai
contoh, mari kita bandingkan manfaat yang diterima oleh seorang pemilik kereta
berkuasa rendah dengan seorang pemilik kereta mewah berkuasa tinggi. Dengan
subsidi petrol RON95 sebanyak 63 sen bagi setiap liter, seorang pemilik kereta
Kancil diandaikan membuat perjalanan sejauh 50 kilometer sehari, atau 350
kilometer seminggu. Beliau akan menggunakan 30 liter petrol seminggu atau 120
liter petrol sebulan. Maka, beliau hanya menikmati subsidi petrol sebanyak RM19
seminggu, RM76 sebulan dan RM900 setahun.
Kita
bandingkan pula dengan pemilik sebuah kereta mewah berkapasiti enjin 2,500 cc,
yang akan menggunakan sekurang-kurangnya 80 liter petrol seminggu atau 320
liter petrol sebulan. Jumlah subsidi yang dinikmati adalah sebanyak RM50
seminggu atau RM200 sebulan. Dalam setahun individu tersebut akan menikmati
subsidi berjumlah RM2,400, jauh lebih banyak daripada pemilik kereta Kancil
yang lebih layak menerima subsidi.
Jelaslah
bahawa struktur subsidi petrol sedia ada lebih menguntungkan golongan
berkemampuan, termasuk pelancong-pelancong luar dan warga asing. Didorong
faktor ini, Kerajaan sedang mengambil langkah terbaik agar subsidi yang
diberikan benar-benar memberi impak kepada golongan bersasar.
Di
atas paksi kesedaran yang serupa, kerajaan mengambil langkah proaktif untuk
memastikan rakyat dapat menikmati kemakmuran ekonomi dengan adil lagi saksama.
Hasil penjimatan dari pengurangan subsidi pukal ini, kerajaan sekarang mampu
meningkatkan jumlah pembayaran BR1M. Dengan izin Allah, pembayaran BR1M akan
kita tingkatkan sehingga RM1,200 dalam tempoh lima tahun akan datang.
Kerajaan
akan terus mencari formula terbaik demi menjaga ekonomi negara daripada
terjebak dalam krisis ekonomi dunia yang tidak menentu. Pada masa yang sama,
kesejahteraan rakyat – terutama golongan yang benar-benar memerlukannya – akan
terus diutamakan dalam perjuangan kerajaan Barisan Nasional.
Namun
begitu, ini bukanlah bermakna kerajaan mengabaikan golongan berpendapatan
sederhana. Sebahagian daripada langkah-langkah yang telah saya bentangkan dalam
Bajet 2014, Oktober lalu, bertujuan untuk membantu golongan berpendapatan
sederhana. Ini termasuklah penyelarasan dan perlepasan cukai, rebat,
inisiatif-inisiatif pemilikan rumah sendiri, pengkajian semula Cukai Keuntungan
Harta Tanah dan sebagainya. Semua ini akan saya garapkan semula dalam blog yang
akan datang, Insya-Allah.
Sesungguhnya
saya tidak mampu mengekalkan prestasi cemerlang ekonomi negara sendirian.
Negara memerlukan bantuan dan sokongan anda semua untuk mencapai status negara
maju berpendapatan tinggi menjelang 2020 kelak.
No comments:
Post a Comment