Wednesday, March 26, 2014

Komunikasi 54 minit terakhir antara MH370 dengan menara kawalan didedah

KUALA LUMPUR: Komunikasi pada 54 minit terakhir antara pesawat Malaysia Airlines (MH370) MH370 yang hilang pada awal pagi 8 Mac dengan menara kawalan didedahkan The Telegraph hari ini.
Laporan itu juga mendedahkan transkrip komunikasi juruterbang bersama dan menara kawalan, dan lain-lain pengawal trafik udara , bermula dari masa Boeing 777-200ER itu berlepas dari landasan hingga ke kedudukannya di ketinggian yang mencecah 35,000 kaki di atas Laut China Selatan.

Transkrip bermula pada 00:25 dengan arahan am daripada menara kawalan kepada juruterbang pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines (MAS). Perbualan terperinci bermula pada 00:36.
Ia termasuk pertukaran dari satu lokasi di mana penyiasat percaya pesawat itu telah disabotaj, dan juga perkataan terakhir pembantu juruterbang, Fariq Abdul Hamid , 00:27: "All right, good night. "
Penganalisis berkata urutan mesej yang muncul sebagai "perfectly routine" atau rutin tepat bagi setiap penerbangan. Bagaimanapun, mereka berkata terdapat dua ciri yang menonjol sebagai berpotensi ganjil.
Yang pertama adalah mesej dari kokpit pada 01:07 yang memberitahu menara kawalan, pesawat itu terbang pada 35,000 kaki. Ini mengulangi mesej yang disampaikan enam minit lebih awal.
Tetapi, ia berlaku pada 1:07, ketika ACARS, peranti isyarat pesawat, menghantar mesej terakhir sebelum ia dipadamkan dalam masa 30 minit kemudian yang didakwa seperti disengajakan. 
Satu transponder berasingan telah dipadamkan pada 01:21, namun penyiasat percaya ACARS ditutup sebelum 01:19 iaitu ketika komunikasi dari Fariq.
Ciri lain yang pelik, yang boleh dijadikan sebab pesawat itu disyaki mengalami kemalangan adalah bila hilangnya komunkasi dan seterusnya penyerahan pengawal trafik udara di Kuala Lumpur kepada petugas di Bandaraya Ho Chi Minh.
"Jika saya mahu merampas pesawat itu, ia akan menjadi point di mana saya akan melakukannya," kata bekas juruterbang British Airways yang memandu 777s, Stephen Buzdygan.
"Mungkin ada sedikit ruang kosong di antara pengawal trafik udara ... Ia adalah satu-satunya masa semasa penerbangan mereka akan mungkin tidak dapat dilihat dari bawah," katanya.
Maklumat yang didedah The Telegraph itu menambah lagi spekulasi mengenai nasib MH370, sama ada ia adalah mangsa kemalangan tiba-tiba atau dirampas.
Transkrip ini juga menunjukkan bahawa jika juruterbang yang terbabit, mereka sangat berhati-hati untuk menyembunyikan niat sebenar mereka.
Menurut transkrip kokpit, dari saat tanda masuk di 12.36 apabila pesawat itu masih di atas darat, Fariq, melakukan rutinnya memberitahu lokasi, kenaikan dan ketinggian.
Walaupun dia sudah mengambil pendekatan yang sedikit kasual dan pada masa-masa berlepas dari kata-kata rasminya, tidak apa-apa tanda bahawa kapal terbang akan hilang.
Sesetengah pakar berkata, mereka tidak melihat apa-apa yang boleh membuatkan mereka berasa ada perbuatan jahat mungkin telah berlaku.
Pesawat MH370 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) awal pagi 8 Mac dalam penerbangannya ke Beijing.

Namun pesawat itu dilaporkan hilang dari radar awal pagi 8 Mac dan masih hilang sehingga hari ini. - The Telegraph

No comments: